Honda Civic e:HEV goede prestaties met indrukwekkende brandstofefficiëntie

Geen reacties

De nieuwe Honda Civic is ontwikkeld om ervoor te zorgen dat zijn e:HEV-aandrijflijn, besturing en ophanging de goede prestatieniveaus, dynamische respons en feedback leveren die de Civic altijd zo aantrekkelijk maken. Het resultaat is een auto die een lonende rijervaring combineert met zeer concurrerende efficiëntie en emissies.

  • e:HEV-aandrijflijn levert uitzonderlijke efficiëntie en goede respons
  • Hoge carrosseriestijfheid voor maximale stabiliteit en wendbaarheid
  • Stuurinrichting en ophanging geconfigureerd om de tevredenheid van de bestuurder en het comfort in evenwicht te brengen
  • De enkel hybride Civic is het laatste mainstream Honda-model dat wordt geëlektrificeerd
  • WLTP-brandstofverbruik vanaf slechts 4,7 l/100 km en CO2 vanaf slechts 108 g/km

De 11e generatie Civic is beschikbaar eind 2022 en is het laatste mainstream Honda-model dat wordt geëlektrificeerd, in navolging van de CR-V, Honda e, Jazz, Jazz Crosstar en HR-V. De auto zal beschikken over de meest geavanceerde versie van de bekroonde e:HEV volledig hybride aandrijflijn van het merk. De aandrijflijn combineert een krachtige lithium-ionbatterij en twee compacte, krachtige elektromotoren met een nieuw ontwikkelde 2,0-liter-Atkinson-cyclusbenzinemotor, en levert de beste prestaties in de sector, gelijk aan 41% thermisch rendement, en beschikt over een direct injectiesysteem dat is geoptimaliseerd voor snellere en een efficiëntere verbranding en een groter koppel.  Naast het directe injectiesysteem dragen een aantal technologieën, zoals een actieve katalysator bij lage temperatuur en een inlaatpoort met een aangepast ontwerp, bij aan een lager brandstofverbruik terwijl een specifiek vermogen wordt bereikt.

Het resultaat van deze technologische vooruitgang is een WLTP-score voor ‘gecombineerde’ CO2-uitstoot van slechts 108 g/km (WLTP), met een brandstofverbruik van een even indrukwekkende 4,7 l/100 km. Deze uitzonderlijke efficiëntie wordt gecombineerd met een maximaal vermogen van 135 kW/PS en 315 Nm maximaal koppel, wat de nieuwe Civic een aantrekkelijke auto maakt voor bestuurders binnen het C-segment.

Deze superieure efficiëntie en dit uitzonderlijke energiebeheer zijn bereikt door de toepassing van innovatieve nieuwe technologieën. De nieuwste versie van Honda’s Intelligent Power Unit (IPU) is bijvoorbeeld 23 mm platter en 1 kg lichter dan eerdere iteraties, maar met een hoger aantal cellen van 72 – de grootste in het huidige Honda e:HEV-aanbod. De slanke IPU zit onder de achterbank en maximaliseert de binnenruimte en bruikbaarheid.

Een nieuwe Power Control Unit (PCU) onder de motorkap maakt het sneller opladen en ontladen van de batterij mogelijk, wat bijdraagt aan een verdere toename van het vermogen van 12% ten opzichte van eerdere e:HEV-toepassingen. De toename in vermogensdichtheid en output van de PCU verhoogt de elektrische output, waardoor de puur elektrische rijmodes meer van de belasting kan nemen, en wordt afgehandeld door nieuwe hoogspanningsbedrading met aluminium kern. De aluminium bedrading is 40% lichter dan conventionele koperen bedrading.

De geavanceerde aandrijflijn schakelt naadloos tussen EV-, hybride en motoraandrijving zonder tussenkomst van de bestuurder. Vier rijmodi – Eco, Normal, Sport en een nieuwe Individual-modus – kunnen door de bestuurder worden geselecteerd om de reactie van de auto op het gebied van aandrijflijn, besturing en display aan te passen.

Deze hoge mate van flexibiliteit wordt ondersteund door uitzonderlijke niveaus van verfijning, met veel aandacht voor het elimineren van ongewenst geluid en trillingen. Een secundaire balansas en een zeer stijve krukas in de verbrandingsmotor zorgen voor een soepele werking, terwijl ongewenst motorgeluid wordt tegengegaan door het gebruik van extra isolatie op het inlaatspruitstuk en onder de motorkap. Naast deze stappen beperkt de slimme toepassing van Active Noise Control (ANC) eventuele geluiden die in het interieur zouden kunnen resoneren, terwijl Active Sound Control (ASC) de sportieve tonen van de interne verbrandingseenheid versterken.

Het ontwerp van het chassis vult het uitzonderlijke vermogen aan. De Civic e:HEV is ontwikkeld met bijzondere aandacht voor stuurrespons en feedback, waardoor het gevoel van verbondenheid van de bestuurder met de auto wordt versterkt. Verbeterde stabiliteit in een rechte lijn en over oneffen wegdek is bereikt dankzij een 35 mm langere wielbasis en een 18 mm bredere wielbasis achter in vergelijking met de voorganger van de auto. De stabiliteit in bochten en de algehele respons zijn verder verbeterd met een grotere carrosseriestijfheid en de toepassing van wrijvingsarme kogelgewrichten en herziene voordempers die samen het dynamische gevoel versterken.

Om het rijplezier en de respons te vergroten, zorgt een nieuwe besturingslogica, ‘winding control’, ervoor dat de verbrandingsmotor blijft werken tijdens het nemen van bochten op kronkelende wegen. Hierdoor kan de auto onmiddellijk accelereren, wat een echt dynamisch gevoel geeft bij het accelereren. Op de snelweg zorgen het extra koppel en de elektrische aandrijving voor een krachtige acceleratie bij inhalen bij hoge snelheden, maar met een lager toerental voor minder geluid van de motor en een ontspannen rit op lange afstanden.

“Dit is de nieuwste generatie van onze toonaangevende e:HEV-technologie, die zelf het hoogtepunt is van meer dan 20 jaar ervaring in het ontwerpen, bouwen en verfijnen van hybride aandrijfsystemen”, zegt Tomoyuki Yamagami, Large Project Leader voor de nieuwe Civic e:HEV. “Door het brede scala aan gebruiksgevallen en operationele omgevingen zorgvuldig te beoordelen, zijn we in staat geweest om een benadering te volgen voor het ‘hele voertuig’, waardoor het een leuke en zeer boeiende hybride voor de bestuurder is geworden.”