Voorkom tanken van verkeerde brandstof en meer tips

Zowel de namen van de brandstoffen als de kleur aan de tankzuil kunnen in het buitenland nogal afwijken van wat je gewend bent in Nederland. Voor je het weet tank je de verkeerde brandstof. Zo voorkom je tanken van verkeerde brandstof.

Zo heet jouw benzine in het buitenland:

 

Euro95 Euro 98 Diesel LPG
Duitsland Superbezin/Super 95 Superplus 98 Diesel LPG/Autogas
Frankrijk Sans Plomb 95 Super Sans Plomb 98 Gazole/Diesel GPL
 Zwitserland Super Super Plus Diesel LPG/GPL
 Italië Bezina Senza Piombo/Verde Bezina Super Senza Piombo/Verde Plus Gasolio/ (Carburante) Diesel GPL
 Spanje Gasolina Sin Plomo 95 Gasolina Sin Plomo 98 Gasoléo/ (Aceite) Diesel  –
 Engeland Premium Unleaded Super Plus/ Super Unleaded Diesel
 Tsjechië Natural 95 Natural 98 Nafta/Mazot/Diesel LPG
 Kroatië (Euro)Super 95 (Euro) Super Plus 98 Dizel/(Euro)Diesel LPG
 Denemarken Blyfri 95 Blyfri 98 Diesel LPG
 Hongarije Szuper 95 Szuper 98 /98 Oktan Diesel/Dizel  –
Oostenrijk Super (bleifrei) Super Plus Diesel LPG

 

Euro 95/ Euro 98

Foto: Michiel1972 (Creative Commons licentie) Tank je benzine, zorg dan dat je op de hoogte bent van het benodigde octaangetal voor je auto. Dat staat in het instructieboekje. In Nederland is er de keuze uit brandstof met een octaangetal (RON) van 95 (Euro95) en 98 (SuperPlus).

In een aantal andere landen, bijvoorbeeld Duitsland, komt ook nog benzine met een octaangetal van 91 voor, hoewel er nog maar weinig auto’s zijn die daar geschikt voor zijn. Deze benzine heet daar Normalbenzin, onze euro 95 noemen ze daar Superbenzin en het spul met octaangetal 98 (of meer) noemen ze Superplus.

De Normalbenzin met euro 91 kun je beter niet tanken, er is nauwelijks nog prijsverschil met de 95 RON Superbenzin terwijl het lage octaangetal bij hoge motorbelasting schade kan veroorzaken. En juist het ontbreken van een snelheidslimiet nodigt in Duitsland nogal eens uit tot een hoge motorbelasting. Kies dus voor zekerheid benzine met minimaal het octaangetal van 95.

Diesel versus biodiesel

Tanken Voor dieselrijders is het ook even oppassen in Duitsland. Naast de normale fossiele diesel wordt er ook op vrij grote schaal (accijnsvrije) biodiesel aangeboden. Deze plantaardige (biologische) dieselbrandstof is echter alleen geschikt voor speciaal aangepaste en speciaal daarvoor vrijgegeven voertuigen. De laatste tijd is er hierbij een beweging dat de vrijgave voor steeds meer personenauto’s is ingetrokken en biodiesel eigenlijk alleen nog gebruikt kan worden door vrachtwagens. Laat je dus niet verleiden door het prijsverschil (biodiesel kan zo’n 20 cent/liter goedkoper zijn).

LPG

LPG is over het algemeen redelijk goed verkrijgbaar in het buitenland. Wil je niet verrast worden kijk dan op autogas.nl voor LPG tankstations in het buitenland. De Nederlandse bajonetaansluiting wordt op de vulpistolen in het buitenland nauwelijks gebruikt. je hebt dus een verloopnippel nodig hebben.Naast de zogenaamde Europa nippel (geschikt voor landen als België, Duisland, Engeland, Luxemburg) zijn er ook de Italië nippel (nodig in onder meer Frankrijk en Italië) en de Spanje nippel.

Aardgas (CNG)

Aardgas (ook wel aangeduid met CNG, wat staat voor compressed natural gas) is een redelijk populaire autobrandstof in vooral Duitsland en Italië. Waar LPG een restproduct van olieraffinage is, is CNG gewoon aardgas. Totaal verschillende producten dus, die absoluut niet in elkaars plaats gebruikt kunnen worden.

Ook in Europa kun je CNG tanken. Landen zoals België en Frankrijk hebben een redelijke dekking, maar Duitsland en Italië hebben zelfs een zeer goede dekking van CNG-stations. CNGNet biedt een Europese routeplanner voor CNG-vulstations of bekijk de kaarten per land van CNG Europe.

E10

E10 FrankrijkIn Duitsland wordt sinds begin 2011 E10 aan de pomp aangeboden. In Frankrijk wordt dit mengsel van tenminste 90 procent fossiele brandstof en maximaal 10 procent ethanol al langer gebruikt. In Duitsland wordt de brandstof aangeduid met E10 en in Frankrijk heet het SP95-E10, waarbij SP staat voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor de bijmenging van 10 procent bio-ethanol.

Niet alle auto’s zijn door de fabrikant als geschikt aangemerkt om op E10 te rijden. Een keertje verkeerd tanken zal niet direct problemen geven, maar het advies blijft om bij twijfel de gewone Euro 95 of de premiumbrandstof te tanken, bijvoorbeeld SuperPlus 98. SuperPlus kan ongestraft gebruikt worden in voertuigen die normaal op Euro 95 rijden.